Controverses

Mijn eerste herinnering aan een ‘tuin’ is dat mijn moeder mij (Edward Clydesdale Thomson) vertelde dat ik geen appels van de bomen mocht plukken, dus beet ik voorzichtig stukjes van de appels af, terwijl ze op hun plek bleven hangen. Ik ben van mening dat tuinen zowel elementen van de verbeelding als herinnering zijn, zowel een fysieke plek als een cultureel concept. Als zodanig zijn tuinen net zozeer verbonden met verboden zaken als met zonde en net zozeer een bron van angst als van plezier. De ommuurde tuin is vrijwel zeker de oudste tuinvorm. De muren beschermen de planten eerder tegen zware omstandigheden dan dat ze een bescherming zijn tegen menselijke indringers. Toch denk ik als ik aan muren, hekken en heggen denk, aan een omheind gebied en aan de controverses over het gebruik van land: privébezit, grenzen, verdediging, bezetting, beslotenheid en oorlog. Een omheind gebied is absoluut een van de meest controversiële manieren om met land om te gaan. Het omvormen van gemeenschappelijk land tot particulier bezit geeft aan hoe we in de geïndustrialiseerde maatschappij zijn beland. Toch kan een muur beschutting en warmte geven, een uitzicht omkaderen, een overgang benadrukken en bewoning mogelijk maken.

Jeroen Bosch (ca. 1450-1516): 'Tuin der lusten', Prado, Madrid.

Jeroen Bosch (ca. 1450-1516): ‘Tuin der lusten’, Prado, Madrid.